Monday, October 25, 2010

Ana bahagia ^_^

Alhamdulillahirabbil alamin... itulah yang ana rasa hari ini dan ana bersyukur diberi peluang merasa begitu. Satu perasaan yang damai hingga menitis air mata ana :')

Mengapa ana menangis?

Kerana ana terpesona dengan Allah :) terpesona dengan Allah sebagai Pencipta. Sejauh manakah kita memahami nama Allah, Al-Kholiq? Dengan nama itu sendiri seharusnya kita sudah pun jatuh cinta pada Allah. Sudah mahu tunduk kepadaNya dan berserah diri kerana sifatNya itu. Dialah yang menciptakan sekecil-kecil benda yang tidak mampu kita lihat sehinggalah ke sebesar-besar makhluk yang tampak sangat hebat di mata kita. MasyaAllah, itu baru satu nama, belum lagi 98 nama yang lain.

Allah mencipta sesuatu itu dengan begitu teliti. Tidak ada yang tercipta tanpa sebab. Semuanya mempunyai peranan masing-masing dan bagi memberi gambaran tentang betapa terperincinya ciptaan Allah itu, Allah mencipta sesuatu makhluk berdasarkan fungsinya. Sebagai contoh, penciptaan malaikat. Malaikat diciptakan daripada cahaya. Sifat cahaya yang kita tahu adalah terang dan menerangi apa yang di sekelilingnya. Begitulah malaikat yang dihantar oleh Allah untuk menjaga orang-orang mukmin. Untuk membantu hamba-hambaNya melihat kebenaran.

Manusia pula ciptaannya daripada tanah. Asalnya seperti tempat yang hina, tempat yang dipijak...tapi adakah benar api itu lebih baik daripada tanah seperti yang dikatakan oleh iblis? Tidak...dia salah.

"...Dia berfirman, 'Sungguh, Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui."
[Al-Baqarah 2:30]

Tanah itu jika diambil, ia mudah untuk dibentuk dan dari tanahlah keluarnya bermacam-macam jenis hasil. Bukankah itu sifat yang sesuai bagi tugas manusia? Tugas manusia untuk berada di muka bumi ini sebagai khalifah Allah, sebagai makhluk yang memakmurkan bumi. Tanahlah yang paling sesuai! Maka itulah yang Allah gunakan.

Subhanallah...


Gambar yang diambil di Gallway :)


Hari ini dalam perjalanan pulang ke Dublin dari Gallway ana rasa begitu banyak yang ana dapat dari perjalanan itu sendiri. Melihat alam yang terbentang luas dengan tumbuh-tumbuhan, haiwan bermacam jenis, laut, bukit-bukit hijau, bukit-bukit berbatu dan langit Allah yang berdiri teguh tanpa tiang. Semua ciptaan Allah yang diciptakan untuk kita, manusia. Hanya melihat ciptaanNya sudah buat ana rasa tenggelam kerana hakikatnya kita ini sangat kerdil dan Allah itu Maha Besar. Kemudian ana terfikir, adakah Allah melihat ana yang seperti titik kecil ini di sebalik segala ciptaanNya yang lain? Jawapannya ya! Allah melihat bahkan Allah mencintai kita lebih dari apa yang dapat kita bayangkan!

He does see you, He does love you, He's patient with you not remembering Him and is waiting for you to remember! Always there and still there waiting for you to ask His forgiveness. Waiting for you to reach for Him for He's held out to you long before.

Waiting for you to love Him.

Astaghfirullahhalazim...wujudkah sesuatu yang lebih layak untuk dicintai? Tidak! How could you not love Allah? How could you?!

Dan ketika itulah air mata ana mengalir...dan ketika itulah ana bahagia ^_^


Gambar di Gallway lagi :)


Ya Allah, kurniakanlah petunjuk dan hidayahMu kepada kami dan janganlah Engkau pesongkan iman kami sesudah kami dikurniakan petunjuk. Kasihanilah kami, rahmatilah kami, ampunilah dosa-dosa kami ya Allah. Tambahkanlah keimanan di dada kami serta keyakinan kami terhadapMu. Selamatkanlah kami ya rabbal alamin.

No comments:

Post a Comment